Přihlášení

>> Zapomenuté heslo

>> Registrace

Úřední hodiny

Kancelář Pávov

Úterý1300 – 1430
Středa1330 – 1430
Čtvrtek (sudý t.)1300 – 1430

Alfatex

Úterý1300 – 1430

Humpolecká

Čtvrtek (lichý t.)1300 – 1430

Melichar Ladislav

tel.: 730 846 603
nebo klapka: 2166

Bence Roman

tel.: 730 846 604
nebo klapka: 3232

Program kina


Pro naše členy nabízíme slevněné vstupné

AUTOMOBILKY JEDOU -NA PLNÝ PROUD- K ČISTÝM AUTŮM: (15.07.2019)

Tesla nezahájí soudní při proti nikomu, kdo v dobré víře použije její technologie, vyhlásil před pěti lety na firemním blogu Elon Musk a rozpoutal tím vlnu spekulací. Co tím šéf a velký akcionář Tesly sleduje? Je nabídka upřímná? Neskrývá se snad háček v gumovém termínu „v dobré víře“? Vrásky na čele měli i někteří akcionáři Muskovy firmy. Pokud si konkurenti z desítek tisíc patentů Tesly vyberou to podstatné, nepřijde průkopnická automobilka o svůj náskok a nebude proti výrazně větším výrobcům bezmocná? Půl roku po Muskovi přišla s podobnou nabídkou Toyota a uvolnila na šest tisíc patentů týkajících se vodíkových palivových článků. Ty jsou alternativní cestou k autům, která při své jízdě negenerují vůbec žádné škodlivé emise a jichž je Toyota velkým propagátorem. Třeba proto, že na rozdíl od elektromobilů závisejících na bateriích nemají Achillovu patu v podobě nepříjemně krátkého dojezdu. Největší japonská automobilka svůj návrh precizně formulovala a opravdu garantovala, že kdo její patenty využije, má je zdarma. Připravila také program podpory – za ten už by se platilo. Šlo by tak o podobný model, jaký se uchytil v odvětví informačních technologií. Čím dál delší řada firem staví na modelu „open source“, tedy dávají zdrojové kódy svých programů k dispozici komunitě, a přesto prosperují, protože mají jiné zdroje příjmů, navázané právě na vzniklý software. Vývoj aut postavených na vodíkových palivových článcích je nesmírně drahý a náročný, to servisní poplatky a konzultace nikdy neuhradí. Tak proč konkurenty přizvat ke stolu? Důvodem je právě náročnost vývoje a jeho nejistý výsledek i omezené možnosti automobilky , byť té nejvýznamnější na světě. Zásadní je i potřeba překonat kritickou hranici, za níž se z okrajové technologie stává masová záležitost. „Jedna automobilka sama o sobě nemůže vytvořit vodíkovou společnost. Je potřeba celosvětové úsilí,“ vyhlásil prezident Toyoty Akio Toyoda. Musk mluví podobně. Konkurenci pro Teslu nevidí v „malém pramínku elektrických aut“, ale v záplavě benzinových vozů valící se denně z výrobních pásů. Z pramínku už se ale stává významnější proud, který má dál rychle sílit. Jak vážně to automobilky s čistými auty myslí, ukazuje i čerstvě zpečetěná spolupráce mezi VW a Fordem. Evropská jednička zpřístupní konkurentovi svoji univerzální platformu (tradiční wolfsburský trumf), tentokrát určenou pro elektrovozy . Nebude to zadarmo, ale licenční poplatky nevyjdou Ford zdaleka tak draho jako vývoj pro evropský trh. A stejně důležitý je při úprku k čistým autům i ušetřený čas.

 

TISK,Datum:15.07.2019,Zdroj:Hospodářské noviny,Strana:10,Autor:Luděk Vainert,Rubrika:Názory,Země:Česko

 

>> Zpět do historie novinek <<